söndag 13 januari 2008

Den svenska sjukvården.

Man hör ständigt om hur dålig den svenska sjukvården blir. Den blir bara sämre & sämre. Just nu vill borgarna privatisera den. Varför det? Antagligen för att de inte längre har råd med den. Pengar läggs på andra saker, tex invandring. Vad är viktigast? För mig är det viktigare att mitt folk mår bra, att vi inte halkar efter i sjukvården. Sjukvården är otroligt viktig för vår välfärd. Om vi privatiserar sjukvården kommer de rika att ha större möjlighet till en bra sjukvård och arbetarna(de med vanlig inkomst) kommer få en sämre sjukvård. Pengar läggs på onödiga saker, tex EU, invandring, bistånd till massa länder och ja, listan kan göras otroligt lång. Det jag vill få fram är att vi måste tänka på vårat eget välbefinnande. Hur vårat folk mår, man kan helt enkelt inte bry sig om andra så mycket som vi gör. Man glömmer bort sig själv då. Jag läste en artikel av Helsingborgs dagblad igår, där stod bland annat att vi halkar efter allt mer varenda år. Jag blir oerhört ledsen över sådant här. Vi måste ha en fungerande sjukvård. Det måste vi ha. Varför betalar vi massa pengar till EU när vi knappt har pengar att lägga på vår egen sjukvård? Vi har några av de största läkemedelsföretagen, de bästa forskarna osv. Men endå halkar vi efter. Varför? Jo, för att pengar läggs på onödiga saker. Bland annat invandring, EU och bistånd till andra länder. Vi måste börja tänka i egna banor. Och nej, det är inte egoistiskt att tänka lite mer på sig själv än andra ibland.

Är det verkligen viktigare att leka duktig inför Eu parlamenter än att rädda livet på sitt folk?

Inga kommentarer: